Pred zimskim obdobjem si lahko za izziv postavimo okrepitev našega imunskega sistema, saj je nestanovitno vreme in zadrževanje v zaprtih prostorih idealno za mikroorganizme, ki lahko vdrejo v naše telo in povzročajo različna obolenja.

Kaj slabi naš imunski sistem?

Mnogi so prepričani, da so razlog za povečanje števila prehladnih obolenj v zimskem času le nizke temperature, vendar to ne drži. Prej na povečano obolevnost vpliva dejstvo, da ljudje v jesenskem in zimskem obdobju več časa preživijo v zaprtih prostorih v tesnem stiku z drugimi, kar seveda močno poveča možnost prenosa raznih mikrobov. Odrasli v povprečju od dvakrat do trikrat na leto zbolimo za prehladom, otroci od šestkrat do dvanajstkrat.

Najpogostejši pokazatelji, da naša imunost peša, so utrujenost, pogoste okužbe, vnetja, alergijske reakcije, kronična driska, počasno celjenje ran … Negativno naj bi na imunski sistem vplivali nezdrava prehrana, stres, pomanjkanje spanca, kajenje, težko fizično in mentalno delo. Proces staranja zmanjšuje učinkovitost imunskega sistema, kar vodi do pogostejših okužb, vnetnih in rakavih obolenj.

V primeru pogostejšega obolevanja je treba poleg ustreznih preiskav nekaj ukreniti tudi glede krepitve imunosti. Za uspešno delovanje potrebuje imunski sistem ravnotežje in harmonijo.

Zdravo črevesje, močan imunski sistem

Večina vseh imunskih celic in protiteles, ki tvorijo imunski sistem, se nahaja v naših prebavilih, kar nakazuje velik pomen prebavnega sistema za obrambo telesa. Skozi črevo prehaja vse, kar zaužijemo, poleg hrane in tekočin lahko tudi nevarne snovi in mikroorganizmi (bakterije, zajedavci, glive in virusi). Pravilno delovanje prebavnega sistema je zato zelo pomembno za delovanje celotnega organizma in je jedro močnega imunskega sistema, moteno delovanje pa vpliva negativno tako na počutje kot na zdravje.

Črevesna flora, torej mikroorganizmi, ki živijo v črevesju, je sestavljena tako iz dobrih kot slabih bakterij. Za zdravo prebavo je nujno, da prevladujejo dobre bakterije in da so slabe vedno v manjšini. Zdrava črevesna flora tako ni zgolj odgovor na prebavne težave, vendar lahko pozitivno vpliva tudi na splošno dobro počutje in izboljšanje delovanja imunskega sistema.

Ker je torej zdrava črevesna flora prva obrambna črta pred različnimi virusi in bakterijami, za probiotike in prebiotike velja, da zmanjšajo pogostost okužb, uravnavajo delovanje prebavnih procesov ter krepijo naravno odpornost. Probiotiki so živi mikroorganizmi, ki imajo pozitiven učinek na zdravje. Prebiotiki pospešujejo rast, razmnoževanje in aktivnost probiotikov v naših prebavilih, bodisi tistih, ki so tam že običajno, bodisi tistih, ki jih kot probiotik vnesemo v telo. Oboji vzdržujejo uravnoteženo črevesno floro. Če se ravnovesje poruši (okužbe, vnetja, zdravila, stres), pa pripomorejo k hitrejši ponovni vzpostavitvi normalnega stanja.

Prehrana je pomembna

Izjemnega pomena za močan imunski sistem je seveda tudi ustrezen način prehranjevanja. Prevelikim količinam industrijsko predelane hrane, rafiniranemu (belemu) sladkorju, nasičenim maščobam in suhomesnatim izdelkom se je priporočljivo izogibati. Namesto majhnega števila velikih obrokov je bolj priporočljivo večje število manjših obrokov, ki jih razporedite skozi ves dan. Obroke imejte ob približno istih urah, hrano dobro prežvečite in v času obroka poskusite biti umirjeni. Odsvetuje se celodnevno stradanje, ki ga nato končate z enim bogatim in obilnim obrokom.

V primeru, da se ne prehranjujete ustrezno, torej zaužijete premalo zelenjave, sadja ali izberete beli kruh namesto polnozrnatega, lahko to le do neke mere nadomestite tudi z jemanjem multivitaminskih in mineralnih nadomestkov.

Vitamin C je izjemno pomemben za krepitev same imunosti. Najdemo ga v papriki, brokoliju, agrumih (pomaranče, limone, grenivke, mandarine), kislem zelju, cvetači, brstičnem ohrovtu.

Antioksidanti krepijo imunski sistem, saj nevtralizirajo škodljive proste radikale. Kot antioksidanti delujejo nekateri vitamini in minerali, ki jih najdemo v sadju, temni čokoladi, zelenem čaju, črnem vinu ter rumeni, rdeči in oranžni zelenjavi.

Telesna aktivnost

Redna telesna vadba je eden od temeljev zdravega načina življenja. Izboljša srčno-žilno zdravje, niža krvni tlak, pomaga pri uravnavanju telesne teže in ščiti pred raznimi boleznimi. Podobno kot zdrava prehrana lahko redna vadba prispeva k splošnemu zdravju in zdravemu imunskemu sistemu. Zaradi boljše prekrvljenosti ob vadbi se lahko celice in druge komponente imunskega sistema svobodno gibajo po telesu in tako učinkovito opravljajo svoje naloge.

Učinkovitost zeliščnih preparatov

Na policah trgovin je mogoče najti številne zeliščne preparate, ki naj bi krepili imunost. Za nekatere pripravke je bilo dognano, da lahko vplivajo na nekatere komponente imunskega sistema, a ni dokazov, da dejansko okrepijo imunost do stopnje, da bi bili bolje zaščiteni pred raznimi okužbami in boleznimi.

Znanstveniki še ugotavljajo, ali imajo lahko zelišča, ki naj bi povečala raven protiteles v krvi, dejansko tudi pozitiven učinek na splošno imunost.